70 27 00 30
​70 27 00 30
Slagelse Erhvervscenter
  • Arrangementer
    • Gense webinarer
    • Erhvervs Awards >
      • Sponsorer
  • Erhvervsservice
    • Gratis vejledning
    • Hjælp til sagsbehandling
    • Cirkulær økonomi
    • Cleantechvirksomheder
    • Samarbejdspartnere
    • Eksterne konsulenter
    • Finansiering
    • Mentorordning
  • Iværksætter
    • Vækstfabrikken
    • Posthuset
    • Iværksætterprisen
  • Erhvervsudvikling
  • Nyheder
    • Nyhedsbrev
    • Presserum
  • Om os
    • Kontakt
    • Vision og mission
    • Strategi
    • Bestyrelse
    • Ledige kontorlokaler
    • Ledige stillinger
    • Find os
    • Persondatapolitik og cookies
    • Salgs- og leveringsbetingelser
  • Arrangementer
    • Gense webinarer
    • Erhvervs Awards >
      • Sponsorer
  • Erhvervsservice
    • Gratis vejledning
    • Hjælp til sagsbehandling
    • Cirkulær økonomi
    • Cleantechvirksomheder
    • Samarbejdspartnere
    • Eksterne konsulenter
    • Finansiering
    • Mentorordning
  • Iværksætter
    • Vækstfabrikken
    • Posthuset
    • Iværksætterprisen
  • Erhvervsudvikling
  • Nyheder
    • Nyhedsbrev
    • Presserum
  • Om os
    • Kontakt
    • Vision og mission
    • Strategi
    • Bestyrelse
    • Ledige kontorlokaler
    • Ledige stillinger
    • Find os
    • Persondatapolitik og cookies
    • Salgs- og leveringsbetingelser

Iværksætter efter launch af app: ”Det er grænseoverskridende fedt!”

8/3/2018

 
Hvad er det, der er næsten 2 meter højt og går rundt og taler om SoMeCentral? Det er såmænd Jan Thorsø Andersen, 51, der gennem et års tid har haft sin daglige gang i Vækstfabrikken som iværksætter. Den høje mand med den karakteristiske stemme og store armbevægelser er engageret til det yderste af fingerspidserne, når han taler om sit produkt, som verden tog imod for godt en måned siden. ​
Billede
Billede
Jan Thorsø Andersen er næsten 2 meter høj, men hans ambitioner om at dele autentisk indhold på  virksomheder og organisationers sociale medier er meget højere. Med hans nys udviklede app SoMeCentral kan alle i virksomheden få adgang til billeder, så der kan postes på sociale medier (Foto: SoMeCentral Press)
Den 7. februar 2018 gav Jan Thorsø Andersen nemlig liv til sin lille lyserøde app, der hedder SoMeCentral, og som er tiltænkt alle virksomheder og organisationer, der bruger sociale medier professionelt. Ikke helt tilfældigt møder vi ham en måned senere – hvor der er stor interesse for hans lille lyserøde nye system – og hører, hvordan det er at have opfundet noget, som verden – helt bogstavelig talt: verden – har brug for. 
Jan Thorsø Andersen har gennem hele sit iværksætteri oplevet en enorm interesse fra hele verden – Japan, USA og Europa – når han flittigt og engageret har fortalt om sin apps fordele på det sociale medie LinkedIn.
​Artiklen fortsætter under filmen. 
- Jeg vil starte med at takke folk for deres vedvarende begejstring undervejs. Det har været en mega god hjælp at få beskeder fra både private og virksomheder i Japan, USA og Europa, der har givet mig en stor positiv feedback. Det har gjort, at jeg har bibeholdt mit drive, siger den 51-årige iværksætter, der er bosat i Slagelse.

13.718 følgere på LinkedIn og mange virtuelle skulderklap 
Jan Thorsø Andersen har 13.718 følgere på LinkedIn, og næsten det samme antal personlige kontakter. Det er primært dette medie, han har brugt for at teste sin idé af på marketing, social marketing og HR, og han er naturligvis også med i en del ”sociale medier-grupper” på andre sociale medier, hvor snakken går om udfordringer og trends på de forskellige sociale medier.   

Hvad er SoMeCentral helt præcist?

Kort fortalt er det en app med et tilhørende back-end system, der hjælper virksomheder og organisationer med at få flere fotos og videoer fra alle medarbejdere i en virksomhed eller organisation.  App-delen, kan du downloade til din smartphone eller iPad, og back-end delen kører fra en vilkårlig webbrowser på din telefon, tablet eller laptop. Når
app´en benyttes, sender den helt automatisk de fotos og videoer du producerer fra den til de mennesker i virksomheden, der skal bruge dem. SoMeCentral er udviklet med sigte på erhvervslivet – både små og store virksomheder, der har brug for gode, autentiske billeder af de situationer, der kendetegner arbejdslivet eller de produkter, virksomheden sælger. 

Men kan man ikke bare bruge Dropbox eller noget lignende? 

- Hvis vi alle brugte Dropbox (app, hvor man deler indhold med andre, men hvor man først skal uploade sine billeder eller filer, red.), så ville SoMeCentral ikke have gang på jord. Men fordi folk glemmer at dele deres billeder – vi er altid på vej videre til et møde eller en anden opgave – så ligger gode billeder lokalt på ens telefon og bliver aldrig brugt, siger iværksætteren. 

Dette var kimen til Jan Thorsø Andersens problem: Hvordan kunne virksomheder og organisationer blive bedre til at dele autentisk indhold på de sociale medier? 

LÆS MERE: (B2B-analyse) Danskudviklede værktøjer sætter skub i Content Marketing strategien

- Når du downloader min app, deler du automatisk de fotos og videoer med dine kolleger, som kan bruge dem til jeres interne eller eksterne digitale kommunikation. Det kan være i forbindelsen med din marketing, eller som en del at jeres employee branding strategi. Det eneste en app-bruger skal gøre, er, at benytte app´en, når der tages fotos eller videoer.  Virksomheden bestemmer selv, hvem der skal have adgang til billederne.

Han kommer med et eksempel:
- Har en håndværker været ude hos en kunde og lave en flot stykke arbejde, tager han blot et par billeder eller en lille video, og tænker ikke mere over det. Hjemme i virksomheden kan den SoMe-ansvarlige promovere hans arbejde og skabe interesse hos potentielle kunder, mens håndværkeren er videre på næste opgave. 
Billede
En folkeskole har også udvist interesse for app´en
Den måned, der er gået siden SoMeCentral blev søsat, har budt på mange gode oplevelser for iværksætteren, der ønsker at sætte fokus på autentiske billeder, når virksomheden skal promovere sig. 

- Jeg har i en del år arbejdet med at udvikle hjemmesider og digital kommunikation for virksomheder. Ofte bliver de polerede, opstillede billeder for pæne… og for kedelige, især på sociale medier. Folk søger noget mere autentisk indhold, og derfor har det upolerede indhold en stor berettigelse. Jeg ynder at sige, at jeg ”løser en global pain” ved at gøre delingen af billeder så nem. 

Men det er jo ikke alle, der tager gode billeder? Noget af det, der bliver delt vil vel også være af en virkelig dårlig kvalitet? 

- Virksomheden har naturligvis deres egen interne administrator, eller en fast ekstern konsulent, der vurderer indholdet. Men man skal huske, at app´en også løser et andet problem: Folk bliver fri for at dele indhold fra jobbet i deres egne kanaler. Det er langt fra alle, der har lyst til at dele virksomheden opslag, og her kan de være med til at skabe indhold- uden at skulle dele det i egne kanaler.

Ret overraskende for Jan Thorsø Andersen har også en folkeskole udvist interesse for hans produkt. Han havde slet ikke tænkt skoler med ind i målgruppen, men de er naturligvis meget velkomne, siger han. 

Siden den 7. februar er interessen for SoMeCentral ret stor. Der er i øjeblikket 40 virksomheder, heraf et par der er landskendte, som benytter SoMeCentrals app og system. Al kommunikation omkring app´en er på engelsk, da Jan Thorsø Andersens produkt er et ”Born Global Product” – det skal ud i verden med det samme. 

Produktet er udviklet med støtte fra flere seed investorer, der alle troede på ideen, inden der var et fysisk produkt - og det har kostet små 500.000 kroner at udvikle. Jan Thorsø Andersen har med egne ord udarbejdet ”en kvalificeret prognose baseret på nogle lave forventninger” til salget. Dog vil han gerne løfte sløret for, at han regner med minimum 500 betalende kunder inden udgangen af 2018. 

Hvad har det betydet for dig at være i Vækstfabrikken?
- Jeg havde brug for social interaktion med andre iværksættere, og det har jeg fået. Her er et godt miljø med andre, der også brænder for deres idé. Fordelen er også, at der er mange til at give en nogle tæsk. Når jeg har pitched min idé her på Vækstfabrikken, har jeg fået folks umiddelbare reaktion på mine tanker. Det har været meget givtigt, siger Jan Thorsø Andersen.

    Forfatter

    Mette Juhl Nygaard
    Kommunikationskonsulent
    69 15 02 62
    mette@slagelseerhvervscenter.dk

    Arkiver

    Januar 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    August 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Maj 2020
    April 2020
    Marts 2020
    Februar 2020
    Januar 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    August 2019
    Juni 2019
    Maj 2019
    April 2019
    Marts 2019
    Februar 2019
    Januar 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    August 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Maj 2018
    April 2018
    Marts 2018
    Februar 2018
    December 2017
    November 2017

    Kategorier

    Alle

    RSS-feed

Billede
70 27 00 30
kontakt@slagelseerhvervscenter.dk
Åbningstid: 8.00 - 15.30
Sdr. Stationsvej 26, 1 sal
4200 Slagelse
CVR. 3606 6539
​Slagelse Erhvervscenter A/S
Arrangementer
Erhvervsservice
Iværksætter
Erhvervsudvikling
Nyheder
Om os
​Find os
© 2018 Slagelse Erhvervscenter A/S