Vores bedste råd til dig

Vi har opstillet en række gode råd, som du kan bruge i din færd ud på eksportmarkederne:

  1. Tjek altid hvilke produktkrav, der er på eksportmarkedet, som noget af det første! Produktkravene kan variere fra land til land, og det er derfor vigtigt at se, om dit produkt er certificeret til at kunne sælges i landet. 
  2. Undersøg eventuelle eksportbarrierer, såsom toldmure, kvotesystemer og tekniske handelshindringer. Lande med en lille eksportbarriere er markant nemmere at arbejde med. 
  3. Selvom der i EU er fælles standarder, så er der ofte forskelle i momssatser landene imellem. Nogle lande i Europa kan måske virke attraktive, men alligevel have en høj momssats. Det er derfor yderst vigtigt, at du undersøger dette!
  4. Det er vigtigt, at du husker, at der findes mange forskellige standarder for certificeringer. Det kan godt være, at dit produkt er CE-mærket, men der kan være en lang række andre standarder, du skal leve op til, når du skal eksportere til et andet land, med anden lovgivning.
  5. En af de største eksportbarrierer du møder, når du skal eksportere til et nyt marked, er kultur. Lige meget om du opererer B2B eller B2C, så vil du komme til at finde det svært at handle med andre, hvis du ikke har sat dig ind i deres kultur – især hvis du ønsker at eksportere til Asien. Så husk at sætte dig ind i landets kultur, før du gør forretninger.
  6. Husk, at der er gratis støtte, både økonomisk og i forhold til rådgivning. Du kan blandt andet få hjælp til kredit fra Eksport Kredit Fonden samt vejledning hos Slagelse Erhvervscenter.
  7. Samarbejd med en lokal eller find en agent, det gør det meget nemmere. De lokale kender kulturen, og har kontakter, som du kan bruge. I f.eks. Kina er netværk især vigtigt, når du skal gøre forretning. Ellers skal du være generøs, således du bliver førsteprioritet for kunderne.
  8. Hold dig væk fra politisk ustabile lande, da du kan komme slemt i klemme. Hvis ikke der er eksportgaranti eller kurssikring, kan du risikere, at du skal lave massive nedskrivninger – f.eks. hvis valutaen er ustabil. Det kan være fristende at investere i ”emerging markets”, men du skal passe på, da det er netop disse markeder, der ofte er ustabile.
  9. Selvom du ikke ved alt, så kan du sagtens springe ud i det. Du lærer meget af dine fejl, men alligevel skal du huske at lave din research. Husk også, at ikke alt er forudsigeligt. Der kan opstå mange uventede udfordringer. Det er derfor umuligt at være forberedt på alt. Brug derfor ikke tid på at gennemtænke planer for forskellige scenarier – spring bare ud i det!
  10. Vi har hos Slagelse Erhvervscenter udarbejdet en liste over de steder, hvor du kan få hjælp til din eksport – lige fra finansiering til rådgivning og sparring.

 

Hvis du har yderligere spørgsmål, så kontakt os. Så kan Slagelse Erhvervscenter hjælpe dig på vej til dit eksporteventyr.

  

Til Eksport og vækst

Til Forside